Betwiste beelden: Slavenschip in de haringvloot?

In deze tijden waarin overal ter wereld beelden, vaak terecht, bekritiseerd, besmeurd en van hun voetstuk gehaald worden, is de neiging om overal racisme te zien groot. De gaper boven drogisterij Het Heertje in de Herenstraat is verwijderd, hoewel de geschiedenis van gapers veel veelzijdiger is dan ‘een racistisch beeld’. Deze associaties en reacties overstemmen in dit geval de werkelijke geschiedenis rondom het beeld of kunstwerk.

Annemarie de Wildt plaatst een kritische kanttekening bij een recente interventie op het tegeltableau van Irma Boom. Op Hart.amsterdam – de website van het Amsterdam museum waar verdieping wordt geboden over haar collectie en tentoonstellingen – schrijft De Wildt over de guerrilla kunstingreep van kunstenaar Domenique Himmelsbach de Vries op het werk in de tunnel onder Amsterdam Centraal. Is zijn associatie van het tegeltableau met de slavernij gegrond? Of staat het werk, dat een aanpassing is op het vroeg achttiende eeuwse Tegeltableau met ’s Lands schip Rotterdam en de haringvloot van Cornelis Pieterszoon Boumeester (1652-1733), los van het slavernijverleden?

Lees het volledige stuk op de website hart.amsterdam

Afbeelding: Interventie Domenique Himmelsbach de Vries (foto gemaakt door Annemarie de Wildt)